Internkultur er kanskje det aller viktigste elementet for å lykkes med merkevarebygging på lang sikt. Det er i alle fall Atle Vårvik i MOT sin påstand. Det betyr at en sterk og positiv bedriftskultur er svært viktig.

Foto: Corbis
Hva er en bedriftskultur egentlig?
Vi kan i all enkelhet si at kulturen i bedriften er måten menneskene opptrer på. Hvordan vi behandler hverandre og hvilke ritualer vi har.
Vi kan påvirke hvordan kulturen i bedriften utvikler seg eller vi kan la den bygges tilfeldig.
En bedriftskultur kan ikke vedtas på et styremøte!
Men vi kan vedta retningslinjer og ha et sett med verdier som forteller menneskene i organisasjonen hvordan vi ønsker å ha det.
Vårvik mener at bedriftskulturen er det som skaper selskapet. Da er det viktig å peke ut retningen internkulturen skal gå og sette i gang tiltak.
Hvilke tiltak skaper en god bedriftskultur?
Det viktigste er å ha en tydelig retning og et sett med verdier som harmonerer med retningen.
Her er det viktig å finne den indre motivasjonen den enkelte har for å gjøre jobben sin best mulig. Det er først da alle vil styre i samme retning.

Du kan f.eks. kjøre workshops der målet er å komme fram til de verdiene og den retningen som er viktig for dere.
Eksempel på åpne spørsmål dere kan jobbe med:
- Hvordan ønsker vi at folk skal behandle hverandre?
- Hva er det som gjør at folk synes det er bra å jobbe her?
- Hvordan kan ansatte jobbe sammen for å utvikle seg videre?
- Hvordan ønsker vi å bli oppfattet utenfra?
- Hvordan kan vi sørge for mest mulig åpenhet i organisasjonen?
- Hva ønsker vi å se mer av og hva ønsker vi mindre av?
Organisasjoner som har klare rammer og et tydelig, aktivt verdigrunnlag er de som lykkes best over tid, sier Vårvik.
Han mener også at det å ansette de riktige folkene er avgjørende for å utvikle en sterk internkultur som gagner alle.
Tillit, eierskap og ansvarlighet
Det handler om å vise tillit gjennom lederskap, at både ansatte og ledere virkelig eier sine egne oppgaver og samtidig er bevisst på at de er en del av en helhet.
Å ta ansvar for å selv bidra til å skape en god kultur er også viktig, i tillegg til å ta ansvar for egen utvikling, sier Vårvik.
Viktig konkurransefaktor
Som leder bør du inspirere fremfor å inspisere.
Entusiastiske og engasjerte ansatte inspirerer hverandre og dette gjør internkultur til en konkurransefaktor.
Ha tro på dine medarbeidere i stedet for å kontrollere dem!
Tips til å bygge god organisasjonskultur steg for steg:

System:
- Tydelige rammer for bedriftens virksomhet og merkevare.
Verdigrunnlag:
- Dette står vi for og slik gjør vi det her.
Rekruttering:
- Ha alltid en formening om hvilken type menneske du er ute etter og hvilken rolle hen skal fylle før utlysning og ansettelse.
Opplæring:
- Sørg for at nyansatte får god tid til å sette seg inn bedriftens systemer og verdigrunnlag
Tillit, eierskap og ansvarlighet
- Gi medarbeiderne ansvar for egne oppgaver, helhet, kultur og egen utvikling. Medarbeidere som vises tillit har det gøy på jobb!
Motivasjon:
- Skap en kultur som inviterer folk til å inspirere hverandre – både medarbeidere, leverandører og kunder
For å unngå gnisninger er viktig at alle som jobber i organisasjonen kjenner til hverandre sine oppgaver og roller. Det skaper forståelse og gode relasjoner og alle føler seg involvert og oppdatert.
Endringer bør gjøres et steg om gangen.
Det gir resultater over tid, og tålmodighet er en dyd!
Lykke til!
Liv Dagrunn, teamCoach
Kilde: gronn.no og lederne.no