Frustrasjon hos ledere og ansatte!

Ledere og ansatte har selvsagt ulike rolle. Mange områder er likevel viktige for begge parter, mens enkelte spørsmål skiller dem. En ting er de helt enige om: møter opptar for mye av arbeidstiden. 

Tre personer i et møte.

Foto: Sasha Suzi. Kilde: Getty Images.

Undersøkelser viser altså at møtefrekvens er en frustrasjon som går igjen både hos ledere ansatte.

I tillegg sier en stor andel ansatte at de ikke skjønner hensikten med møtene og at det blir for mye "ordsalat" (bla, bla, bla...?).  Ledere synes ansatte engasjerer seg for lite i møter og kommer for dårlig forberedt.

Hurra

Dette er spørsmål du ganske enkelt kan gjøre noe med! Det gjelder bare å bestemme seg for å fokusere på det og finne de riktige virkemidlene! 

Ikke sant?

Og det finnes det mange gode tips!

Kom forberedt

Du kan se på møte-forberedelser på samme måte som et måltid du skal servere gjestene dine. Bestemme meny, hvor mange gjester, invitere, handle inn, beregne tid, hva må du starte med, pynte bordet osv. 

Bord dekket til måltid med duk, tallerkenes, bestikk, glass, flasker og blomster.

Foto: Strux. Kilde: Pixabay.

  • Skriv listen over sakene til møtet
  • Unngå tidsklemma, ikke skvis inn mest mulig i møtet og ta alltid det viktigste først.
  • Lag notat med de viktigste stikkordene for hva du skal snakke om.
  • Bestem deg på forhånd for cirka hvor mye tid hvert enkelt punkt skal få.  
  • Skriv en engasjerende møteinnkalling.
  • Gå gjennom hele møtet mentalt på forhånd. 

Vær strukturert og innfri forventninger

  • Start på tiden. De som kommer for sent får en vennlig nikk men ikke bruk tid på dem, det går ut over de som kom tidsnok.
  • Gjenta fra innkallingen: hensikten med møtet, hvor lenge dere skal holde på og hva møtet skal inneholde.
  • Vær konkret, unngå å gjenta deg selv, pass på klokka.
  • Møte-deltakere er ikke publikum. Bruk engasjerende metoder (summegrupper?) Dere er kolleger, sørge for at det føles slik i møtet også. Sørg for at de føler seg sett og inkludert. Lytt aktivt, vis anerkjennelse, men rund av når ting begynner å gjentas.     
Kvinne sinner ved bord foran datamsakin med kaffekopp og notatblokk og ser ut til å kjede seg. Tekst på bildet "Jeg skulle ønske vi alle kunne nøye oss med å si ting bare en gang i stedet for å gå i ring i diskusjoner".

Sett av tid til kort, god og produktiv avrunding.

Har dere samme oppfatning av hva som skjedde og veien videre? Oppsummer møtet kort og konsist og konkluder med hva som skal skje videre med sakene etter møtet. 

Ta dere tid til et par minutters evaluering. Hva var bra med dette møtet? Ha fokus på det som fungerer og gjør mer av det.

Lykke til

Liv Dagrunn, teamCoach


Tags


You may also like

Hvem vil du hjelpe?
Digital siden 1980-årene
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}