Gode spørsmål gir godt lederskap!

Spørsmål gir makt. I alle fall i følge min lærer på prosessleder-studiet og andre samfunnsvitere.

Bare tenk litt på det. Hvis du stiller et spørsmål forventer du å få et svar. Og den som får et spørsmål ønsker som regel å gi et svar.  Et svar hun kan stå inne for. Eller kanskje et svar som forventes?

6 hender som rekkes i været-

Kilde: Getty Images. Foto: ukjent

Som leder har du et ekstra ansvar for å stille de gode spørsmålene, de som skaper tillit. De som får medarbeiderne til å stille spørsmål tilbake når det trengs.

Så hva er gode spørsmål?

Noen ganger trenger du bare en avklaring, et kort svar. Som om du skal huke av i et skjema med ja/nei-spørsmål. Da er lukkede spørsmål gode.

Andre ganger har du behov for å gå dypere inn i temaet. Skjønne sammenhenger eller forstå behov som ikke er åpenbare. Da er åpne spørsmål det beste hjelpemiddelet.

Åpne spørsmål inviterer til dialog. Til å utveksle tanker, ideer og ønsker.

Åpne spørsmål starter gjerne med spørreord som

  • hvordan, hva, når o.l.

Vil du gå dypere, finne ut enda mer, noe bakenforliggende, en årsak eller essensen i meningen til den du snakker med, starter de åpne spørsmålene med;

  • hva tror du om…, hvorfor er det viktig at…., hvordan ville du….

Unngå bokseringen

Vær oppmerksom på at spørreord også kan oppfattes som angrep selv om det ikke er din intensjon.

F.eks. når det er snakk om en feil som er begått og du vil at organisasjonen skal lære av den.

Da har medarbeideren allerede dårlig samvittighet og skammer seg sannsynligvis. Det kan gi seg utslag i motstand og behov for å forsvare seg.

Da kan enkelte åpne spørsmål oppfattes som en konfrontasjon.

  • Hvorfor gjorde du det slik?
  • Hvordan kunne det ende sånn?

Resultatet kan bli at medarbeideren går i skyttergraven.

Det er ingen tjent med.

Rød og blå boksehanske.

Foto: Bhakpong. Kilde: Getty images

Eksempel på spørsmål som kan brukes i slike situasjoner:

Tenk med positivt fortegn og spørs f.eks.:

Med tanke på det vi nå vet, hva skal vi gjøre annerledes neste gang?

Andre måter å formulere starten på spørsmålet kan være:

  • hva trenger du nå for at…..
  • hvordan kan jeg legge til rette for at ……


Noen tips før du skal inn i en samtale

Jeg har dem fra samfunnsviter og antropolog, Cecilie Skjerdal, og har forsøkt å gjengi dem i et tydelig språk. Kilde: ledernytt.no

  • Lag noen stikkord på forhånd om hva du vil oppnå med spørsmålene og bruk åpne eller lukkede spørsmål alt etter om det er viktig for deg å gå i dybden eller bare få en avklaring.
  • Det er viktig å lytte! Bruk svarene du får til å drive samtalen videre på en positiv måte.
  • Ikke vær for opptatt av å komme gjennom listen av spørsmål. I en samtale er det viktigere å finne ut hvilke utfordringer den du snakker med har. Du vil forstår kollegiet bedre og kan gjøre noe med de utfordringene som evt. finnes der. Dette skaper tillit og god tilbakemeldingskultur.
  • Kroppsspråket sier alt. Det hjelper lite å stille de riktige spørsmålene dersom hele ditt vesen utstråler at du er stresset, mistenksom eller at du innerst inne syns den du snakker med et slitsom eller usympatisk. Vær fokusert på det som skjer der og da. Ha gode intensjoner og anerkjenn din samtalepartner. Det er denne samtalen som gjelder akkurat nå, alt det andre får du deale med etterpå.
  • Ikke avbryt den du intervjuer. Hvis den du snakker med har tenkepause trenger du ikke å ile til med egne betraktninger for å fylle det tause tomrommet. Det kan skape usikkerhet og gi følelse av at du egentlig ikke er så opptatt av svarene.

Lykke til med de gode spørsmålene 🙂

Liv Dagrunn, TeamCoach 

PS: Synes du dette er et interessant tema, er du kanskje interessert i artikkelen om tilbakemeldings-kultur på arbeidsplassen?


Tags

kommunikasjon, ledelse, medarbeidersamtaler


You may also like

Hvem vil du hjelpe?
Digital siden 1980-årene
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}