Hvem vil du hjelpe?

Dette er det viktigste spørsmålet for deg som har noe å selge! Når du vet hvem du kan hjelpe og hvem du skal henvende deg til, vet du hvordan du skal fremføre ditt budskap.

Og skal du treffe skikkelig bra med det du har å si, må du tørre å snakke til bare den ene – favorittkunden din. Gi henne det hun vil ha og hun din beste ambassadør.

Rød plysj-stol.

«Alle» er ikke en målgruppe. Alle er i grunnen det samme som ingen.

Et sitat jeg så en gang:

«du kan ikke holde en tale uten å vite hvem du skal holde den for».

Ja, det er veldig bortkastet å skrive en tale uten å vite hvem du skal holde den for.

Det samme gjelder innleggene dine i sosiale medier, bloggene på nettsiden og nyhetsbrevene på e-post.

Å vite hvem du skal snakke til er det viktigste grepet du gjør i din markedsføring.

Blink med piler i.

Vil du ikke pushe salg sier du? Er du redd for at de skal føle seg lurt sier du?

Å selge det du har til noen som ønsker seg det er ikke å lure noen. Tvert imot, det er å hjelpe.

Tror du hotelldirektør «Petter» noen gang tenker: 

«Jeg kan ikke markedsføre hotellrommet i tilfellet det ikke er akkurat det rommet favorittgjesten min ønsker seg,  det vil være å lure henne.»

Selvsagt gjør han ikke det.

Han har hotellrom, han forteller det, forteller hva hotellet står for, hvilke verdier de har og hva de ønsker for sine gjester, og han vet hva hans «favorittgjest» ser etter.

Petter må fortelle hvorfor du skal kjøpe hotellrommet hos han i stedet for hos et annet hotell uten å nevne konkurrenten med et eneste ord.

Det eneste Petter trenger å gjøre er å fokusere på sine gjester, sin favorittgjest.

Så lenge du setter din gjest sine ønsker og behov fremst, forteller hva du har,  hva du står for og aldri snakker ned konkurrentene dine, så er det ikke uetisk å selge.

Tvert imot, du hjelper meg å finne det jeg vil ha og hvis jeg liker det du har og det du står for, så kjøper jeg hos deg.

ETIKETT MED "TIPS TIL DEG".

Bli kjent med henne som om hun var din beste venninne:

  1. Beskriv henne som person, hva hun liker, hva som interesserer henne, hva hun brenner for, om hun er gift, er mamma eller bestemor, jobb o.s.v.
  2. Tegn henne eller klipp henne ut fra et blad
  3. Se henne for deg og snakk inn beskjeder til henne på telefonen
  4. Si det viktigste først. Det hun vil høre, det hun ønsker seg, har behov for eller drømmer om. Det hun brenner og interesserer seg for.
  5. Skriv ned beskjeden som et blogginnlegg, et innlegg på sosiale medier eller i et nyhetsbrev til henne.

Du kan ikke selge hele tiden, og særlig ikke på sosiale medier, men hun ønsker å kjent med deg.

På sosiale medier kan du være mer uformell, vise fram litt av personen bak virksomheten, fortell historier, vis fram ditt nærmiljø, hva du står for og hvem du er.

Når hun blir kjent med deg, føler at hun kan stole på deg og liker deg, vil hun også foretrekke å kjøpe hos deg fremfor en konkurrent hun ikke kjenner.

Da er hun klar for å bli sendt til salgssiden din.

Det tar tid å bygge opp et tillitsforhold, så du er nødt til å ta tiden til hjelp.

Lykke til

Hilsen Liv Dagrunn

Akkurat får du kurs i bruk av Instagram for små bedrifter.


Tags

Facebook SosialeMedia DiditalMarkedsføring, markedsføring


You may also like

Digital siden 1980-årene
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}