Det er viktig å huske at behovet for endring kan bygger seg opp over tid og bli mer ressurskrevende enn nødvendig. Så hvorfor ikke sette i gang og ta små steg mot endringen dere ønsker og trenger?

Foto: Da Liu. Kilde: Getty Images
Har ikke tid!
Tid er ofte et knapphetsgode og nye endringsprosesser utsettes gjerne til fordel for daglige rutiner og påkommende ting som haster mer.
Det er forståelig.
Men får endrings-behovet vokse, vil det sannsynligvis kreve enda mer tid senere.
Ta et steg om gangen
Du trenger ikke gape over for mye å en gang. Innstill deg heller på å bruke litt lengre tid, men kom i gang og start prosessen.
La oss snakke om akkurat det, oppstarten.
I det du starter opp en prosess og setter retningen har du en god begynnelse.
Denne enkle prosessplanleggeren vil hjelpe deg i gang.
Sett av f.eks. 15 minutter hver dag neste uke i kalenderen, fyll ut de 7 feltene, og du er i gang.
Plutselig har du tatt det første, viktige steget i prosessen.
Lenker til nedlastbare versjoner av skjemaet finner du nederst i artikkelen.

Kilde: Lent.no
Utfylling
- Hensikt (formål). Det viktigste spørsmålet og et bra sted å starte.
Ellers kan du fylle ut i helt vilkårlig rekkefølge.
Vær så konkret som mulig. - Innhold. Prosessen fra A til Å. Prøv å tenke prosessen som en reise.
Hvilke sentrale spørsmål kan hjelpe oss å oppnå hensikten med prosessen?
Hva trenger deltakerne kunnskap om for å delta? - Deltakere. Folk som kan forskjellige ting satt sammen i et rom, øker sannsynligheten for en nyttig prosess.
Hvem bør delta?
Hvilke erfaringer og kompetanse trenger vi?
Hvem vil ha nytte av å delta?
Hvem har interesser i resultatet?
Hva motiverer til å delta?
Hvilke styrker, ferdigheter, kunnskaper og interesser har deltakerne? - Mål/resultat.Tenk målene som bokser du kan krysse av i etter prosessen. Hvilke konkrete resultater ønsker vi at prosessen skal ende ut i.
- Rammer/ressurser. Strategiske, fysiske og menneskelige faktorer.
Hvilke mulighetsrom og rammefaktorer finnes?
Hvordan utnytte dette?
Hva skal prosessen ikke gjøre? - Metoder/verktøy
Feltet er med tanke på prosessmetoder/-verktøy, men skal du ikke bruke bestemte metoder/verktøy eller ekstern prosessleder, bør du likevel tenke gjennom følgende spørsmål:
Hvordan kan vi benytte deltakernes potensiale best mulig i løpet av prosessen?
Skal flere være med å fylle ut skjemaet?
Kanskje du har kolleger, tillitsvalgte eller styremedlemmer som bør delta i oppstarten?
Du kan jo starte, så deler du din versjon og ber de andre gjøre seg opp en mening. Til slutt kan dere møtes og justere innholdet i skjemaet sammen.
Kanskje må hensikten klargjøres bedre for alle og målene spisses? Er det flere deltakere som må på banen? Osv.
Ikke stress med å gå planleggeren ferdig. Jobb grundig med innholdet og bruk den tiden du trenger. Dette er et viktig grunnlag for den videre prosessen.

Foto: Karandaev. Kilde: Getty Images.
Neste steg
Neste steg kan være et oppstartsmøte der dere skisserer en plan for prosessen, men ikke bestem en sluttdato enda. Prosesser trenger som regel lengre tid enn du tror, og det må du ta på alvor. Så lengre du sørger for framdrift er det viktigere å stoppe opp og gjøre nødvendige grep underveis enn å bli raskt ferdig.
En sluttdato er dessuten med på å skape forventninger som ikke kan innfris. Sluttdatoer er for prosjekter med klare mål og rammer.
Lykke til
Liv Dagrunn, teamCoach
- Linker:
- PDF-versjon av skjemaet for nedlasting og lagring lokalt.
- Samme skjema hos Lent.no, med videoveiledning for hvert av feltene.
PS: Det er bare å ta kontakt hvis du trenger hjelp til å starte opp og få satt retningen i din prosess. Jeg hjelper deg gjerne i gang.