Her får du et innblikk i oppstarten av prosessen til en liten reiselivsbedrift. De ønsket å bli mer synlig på nett og ville legge en enkel, digital markedsføringsstrategi.
Vi valgte å starte med å finne deres genuine verdier og et klart budskap de kunne stå inne for.

Kilde: Pixabay. Foto: Monicore
Prosess med enkel og trivelig oppstart
Vi planla 2 arbeidsmøter (workshops) og et oppsummeringsmøte for å få finne bedriftens identitet og budskap, og legge en plan for deres digitale markedsføring.
- På det første arbeidsmøtet deltok eiere, ledere, ansatte og medarbeidere, ca 10 stk.
- På det andre noen av bedriftens nære gjester og venner i nærmiljøet, ca 14 stk.
Det første arbeidsmøtet
Denne artikkelen handler om det første arbeidsmøtet der hensikten var:
- Å finne de ansatte sine fremste egenskaper og fortellinger om sitt forhold til bedriften. Dette skal gjenspeile seg i bedriftens budskap.
Etter en kort og god innledning om historiefortelling og en enkle “oppvarmingsøvelser” for prosessjobbing, startet jobben med å finne gode svar:
- Hvilke sterke egenskaper har de som jobber her?
Hvorfor er disse egenskapene viktige? - Hvilke fortellinger understreker disse egenskapene?
Hvilke av disse fortellingene skal vi løfte fram
Med aktive deltagere ble dette en engasjerende arbeidsøkt der vi jobbet både induviduelt, i grupper og plenum.

Kilde: Pixabay. Foto: StarupStockPhotos
Resultat
Etter å ha sammenholdt resultatet fra møtet med de ansatte og gjester, sitter bedriften igjen med budskap som er formulert av de som kjenner bedriften godt og liker akkurat det denne bedriften står for.
Budskapet er derfor uten tvil ekte og kan gå direkte inn i autentisk markedsføring av bedriften.
Den praktiske delen av hele prosessen tok ca 7 timer, forberedelser ca 3 timer og rapportskriving ca 1 time.
Ved å utvide den praktiske delen med ca 2 timer, ville vi også hatt en handlingsplan med overkommelige oppgaver for å implementere budskapene i den daglige driften.
Liv Dagrunn, teamCoach